APVV
Číslo projektu
APVV-23-0223
Doba riešenia
09/2024-06/2028
Zodpovedný riešiteľ
Anotácia projektu
Rečové interakcie prebiehajúce v angličtine ako cudzom jazyku (L2) sa stávajú prevládajúcim spôsobom dialógu v mnohých sférach profesionálneho diskurzu. Predchádzajúce štúdie ukazujú, že zosúladenie medzi účastníkmi rozhovoru v rodnom jazyku (L1), t. j. ich tendencia prispôsobiť svoje rečové správanie účastníkovi rozhovoru, koreluje s viacerými pozitívnymi sociálnymi aspektmi spojenými s úspešnosťou interakcie, vzájomným vzťahom a mierou zapojenia alebo ich vzájomným hodnotením v dôveryhodnosti, atraktívnosť alebo kompetencii spolurečníkov. Napriek tomu je naše chápanie kognitívnych mechanizmov a potenciálnej použiteľnosti v prostredí jazykového vzdelávania obmedzené, vzhľadom na inherentne komplexnú povahu zosúladenia prameniacej z viacerých, potenciálne vzájomne súvisiacich faktorov ovplyvňujúcich toto zosúladenie. Navrhovaný výskum sa zameriava na zlepšenie nášho chápania kľúčových faktorov ovplyvňujúcich prispôsobovanie, ako je vplyv materinského (L1) vs. cudzieho (L2) jazyka, vzťah medzi neverbálnou (napr. intonácia, rýchlosť reči) a verbálnou (syntaktickým štruktúra, lexikálne voľby) rovinou rečových interakcií, stupeň L2 spôsobilosti účastníkov rozhovoru alebo ich emocionálny a sociálny stav. Poznatky získané z lepšieho pochopenia vzťahov medzi týmito faktormi a stratégiami interpersonálneho zosúladenia vytvárajú testovateľné predpovede a hypotézy pre aplikovaný výskum, v ktorom by sa mohli navrhnúť intervenčné prístupy uľahčujúce zosúladenie a testovať ich predpokladaný pozitívny vplyv na komunikatívnu kompetenciu v L2 interakciách L2 vo vzdelávacom aj profesionálnom diskurze. Naším cieľom je získať tieto poznatky 1) vytvorením hovoreného korpusu polo-spontánnych dialógov v L1 aj L2 s novým dizajnom manipulujúcim faktory uvedené vyššie a 2) následnou analýzou stratégií zosúladenia a vplyvu týchto faktorov na rečové charakteristiky účastníkov rozhovoru v korpuse.
Riešiteľský kolektív
doc. PhDr. Viktor Gatial, PhD.